Ut i världen

Ut i världen

Jesus sa i missionsbefallningen att lärjungarna skulle gå ut i hela världen och förkunna evangeliet. Kristen tro vill förmedla  hopp för världen och för oss människor.  Lärjungarna gjorde som Jesus sa och på kort tid fanns det kristna och kyrkor i hela Medelhavsområdet.  Så har det fortsatt. Det finns en utåtgående rörelse i den kristna tron. Vi kallar det mission. Vi ska leva i den närmiljö som är vår. Men Gud kallar oss hela tiden att se ut över världen.   Ibland kallar Gud att gå ut i världen. Vi får bryta upp och gå till nya platser och sammanhang.

För mig har det inneburit att jag i höst flyttat från Långared utanför Alingsås till Jönköping.  Att komma till Jönköping kan också vara att komma ut i världen. Avståndet är inte så långt i mil räknat. Men nu finns jag i en annan miljö där det mesta är nytt för mig, ny bostad, ny församling och kyrka. 
Men samtidigt är uppgiften och tjänsten desamma – att vara pastor och förkunna budskapet om Guds kärlek i Jesus Kristus. Julen närmar sig. Det är en högtid som de flesta ser framemot. Jag vill uppmana dig att läsa Lukasevangeliets andra kapitel om Jesu födelse  och låta julens budskap få tala till dig.  De  första som fick höra att Jesus var född var några herdar utanför Betlehem. I den mörka natten blev det alldeles ljust. Herdarna fick änglabesök. Änglarna hade mycket att berätta för dem. Var inte rädda, fick de veta.  Gud har gripit in i världens öden. Gud har kommit in i världen genom Jesu födelse. Gud blir människa och lever bland oss. Gud är på vår sida. Gud lämnar oss aldrig.

 Jesu ankomst innebär att ljuset har kommit in i världen, ljuset som lyser i mörkret. Det eviga ljuset finns mitt ibland oss. Håll dig till det och du behöver inte vara rädd. För det andra talar änglarna om  en stor glädje i världen.  Vi gläds när barn kommer till världen och Jesu födelse är inget undantag.  Jesu födelse är till glädje för hela mänskligheten.  Jesus kommer för att visa på räddningen. Det är inte ute med oss. Det finns hopp för oss. Vi kan ha bekymmer och vara ledsna men änglarna vill påminna oss om barnet. Barnet som är Guds gåva till oss människor. Barnet som är vårt livs möjlighet. Barnet  som kommer för att ge oss glädje och tröst. Den glädjen som finns i Gud får vi hålla oss till. Den vill bära oss.  För det tredje sjunger änglarna om fred på jorden.  Jag såg en bil för ett tag sen som hade en dekal, Peace is possible. Allow the angels to inspire you. Fred är möjlig. Låt änglarna få inspirera dig. Det tände ett hopp hos mig att fred är en möjlighet för oss idag,  i vårt inre, mellan människor och länder.  Det är fantastiskt.

Så kan vi sammanfatta julens budskap: Var inte rädd, var glad för Jesus är född och lev i fredens möjlighet och verklighet.

Pastor i Ansgariikyrkan.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0