Ett årsjubileum

Idag på julafton 2009 firar jag ett år på bloggen! Jag vill önska alla mina läsare en god jul och sköna helgdagar.

Julens budskap är att Gud blir människa.
Julens budskap handlar om glädje, gemenskap och fred. Änglarna berättade om det stora som hade hänt i Betlehem. De talade om att en Frälsare var född. En frälsare som också är fredens furste. Och omkring Jesus blev det gemenskap när herdarna och de vise männen kom. Det var början till den kristna församlingen.

Guds julfrid till er alla!

Meditation - Jesus och Nikodemos

Meditation,
Text: Joh 3:1-21.

Jesus mötte många människor. Vi talar ibland om möten som berör. Jesu möten med människor berörde. Han såg människan. Han mötte vars och ens längtan. Han upprättade. Nikodemos sökte upp Jesus. Han gjorde det för han måste. Hans längtan drev honom.  Men han var försiktig. Kunde han söka upp Jesus utan att tappa masken. Han hade sin position att tänka på. Han var en av Israels religiösa ledare. Han var lagkunnig. Han visste vad som var rätt och fel enligt lagen. Men han hade fått syn på Jesus. Han lämnade honom ingen ro. Vem var han egentligen? Nikodemos kom till Jesus på natten. Jesus ifrågasätter inte hans val av tidpunkt. Jesus förstår. Han är intresserad att möta Nikodemos. Och natten passade honom. Natten är tiden då saker vi bär kommer upp till ytan. Det som bekymrar oss. Det som är angeläget. Det som har med livet att göra. Natten kan inge ro. Då finns tid för de djupa förtroliga samtalen. Jesus har tid. Nikodemos och Jesus får samtala om det viktiga i livet, frågan om Gud, tron och meningen.
 Jesus är rak. Han talar rätt in i Nikodemos liv och säger till honom: Du måste släppa allt gammalt. Du måste födas på nytt.  Bli en ny människa. Det är som Jesus säger: låt det ske. Låt Guds rikes krafter få gripa tag i dig och ditt liv. Låt dig ledas av Gud. Bli som vinden.
Hur är det möjligt? Frågar Nikodemos. Vi känner igen oss. Det kan vara svårt att tro Kan Gud förvandla? Kan Gud gripa in? Jesus nästan förebrår Nikodemos. Du som är lärare. Du som kan Bibeln. Ja, vi får om och om igen vända oss till Bibeln och till löftena. Gud håller sina löften. För Gud är allt möjligt.
Så får Nikodemos veta planen, Guds djupa hemlighet. Sammanfattningen och kärnan i hela Bibeln. Joh 3:16. Lilla Bibeln. Det handlar om kärleken. Kärleken till världen. Kärleken till människorna. Därför kom Jesus. Jesus älskar dig och mig. I den vissheten får vi vila. I den förtröstan och tron får vi leva våra liv.
Tron på Jesus bär oss. Nikodemos blev Jesu lärjunge. En hemlig. Sådana finns. Det talar kanske mot mycket i hans undervisning. Vi talar om att bekänna och stå upp för tron. Men också lärjungen i hemlighet är ett vittnesbörd. Vi vet att Nikodemos tillsammans med Josef från Arimatea tog hand om Jesu kropp efter korsfästelsen. De såg till han fick en gravplats och blev begravd. De vågade. De som var hemliga lärjungar.  När ingen annan trädde fram, trädde de fram. Tron gav styrka och handlingskraft.

 Vi får som Nikodemos söka Jesus. Vi får ta reda på vem han är? Vi kan inleda ett samtal, vara i stillhet inför Jesus och hans ord. Eller vi kan som Nikodemos få samtala med någon vi känner förtroende för. Jesus ser dig som den du är, älskad, värdefull och skapad till Guds avbild. Jesus vill möta dig. Jesus vill ge av sin fred. Jesus vill välsigna dig.   AMEN.


Chicago - studieresa oktober 2009. Min rapport.

Studieresa till Chicago.

6-13 oktober 2009.

 

Vi var 12 stycken, de flesta pastorer i Svenska Missionskyrkan som deltog i en veckolång studieresa till Chicago i oktober 2009. Håkan B Fermergård och Torsten Åhman var våra reseledare. Ett av syftena med resan var att studera Missionskyrkans systerkyrka Evangelical Covenant Church (ECC). ECC har de senaste blivit en kyrka som växer. Tillväxten handlar både om antal medlemmar och anslutna församlingar. Dessutom är den inte längre en kyrka med enbart skandinaviska ättlingar utan den blir allt mer multietnisk.

Vi besökte North Park University som är ECC:s universitet och teologiska seminarium. Det är en stor anläggning som ligger centralt belägen i mångmiljonstaden Chicago. För några år sedan fick man erbjudande om en markdonation för att bygga ett nytt stort campus. Men det var långt bort. Man tackade nej till det storslagna erbjudandet. Kallelsen är att finnas i Chicago och dess storstadspuls. Man slås av hur mycket i kyrkan och dess institutioner är finansierat av donationer. Alla nybyggen har namn efter donatorerna, bland annat nytt bibliotek, kyrka/hörsal och idrottshall. Marc Olsson visade oss runt. Hans uppgift är att rekrytera studenter. Han är ofta i Europa och Sverige för att marknadsföra North Park och få svenska studenter. Det är viktigt med den svenska bakgrunden.  Banden med Sverige är viktiga och alla är måna om oss, de svenska gästerna.

Två dagar fick vi information om några av ECC:s program. David T Olsson talade om församlingsplantering. Planteringar görs centralt men enskilda församlingar uppmanas också att starta nya församlingar. Det har visat sig att en stor del av ECC:s tillväxt beror på de nystartade församlingarna.

För de etablerade församlingarna har kyrkan ett program ”Veritas” (sanning). John Wenrich föreläste inspirerat en hel dag med oss. Veritas är ett analysredskap en församling kan göra. Det har vissa likheter med Naturlig församlingsutveckling (NFU) men är konstruerat för ECC:s sammanhang.

Målet är att varje församling ska vara en ”healthy missionary church”, men alla församlingar är inte där. Man kan vara en stabil församling. Man kan vara i ett kritiskt läge eller i ett läge med risk att dö som församling. Utifrån resultatet har ECC ett åtgärdsprogram som församlingen kan besluta sig för att delta i. Många församlingar har på det här viset startat om och vitaliserats.

Ett ytterligare verktyg församlingarna arbetar med är ”Bringing my world to Christ”. Medlemmarna får en folder där de kan fylla i namn på släktingar och vänner som man vill ska komma till tro på Jesus. Ena delen lämnar man till kyrkan den andra behåller man. I en kyrka vi besökte hade man en korg framme vid nattvardsbordet med alla inlämnade namn. Så ber man både i kyrkan och enskilt för sina namn. Ett enkelt men effektivt sätt att göra evangelisation och diakonal omsorg personlig.

 

Vi besökte Wheaton College där Billy Graham studerade teologi i sin ungdom. Nu finns ett Billy Graham center förlagt dit. Ena delen av museet handlar om amerikansk kyrko- och väckelsehistoria. Amerikas kyrkohistoria handlar mycket om väckelser. På 1700-talet inträffade ”The Great Awakening” och på 1800-talet ”The Second Awakening”.  Utställningen ger en överblick över stora väckelsepredikanter genom århundradena, George Whitefield, Albert Finney, Billy Sunday, Dwight L Moody m.fl.

Andra delen belyser Billy Grahams liv och verksamhet som evangelist över världen. Tre kampanjer/korståg uppmärksammades särskilt, Los Angeles 1949, London 1954, och New York. Det var kampanjer som samlade mycket folk, som fick stort genomslag i media, där kyrkorna på platsen var aktiva medarrangörer och där människor i stora skaror fattade beslut att tro på Kristus. 

 

Vi besökte Oakdale Covenant Church. Det var ursprungligen en kyrka grundad av skandinaviska invandrare i början av 1900-talet. På 1950- 1960-talen började området kyrkan låg i ändra karaktär. Svarta familjer flyttade in och vita familjer sålde och flyttade därifrån. På 1970-talet kallade församlingen en svart pastor. Nu är församlingen en av ECC:s största svarta församlingar. Församlingens nuvarande pastor Darrell Griffin föreläste för oss.

”Det är som att komma in i andra delen av en film.”  Så beskrev han pastorns erfarenhet av att komma till en ny församling. Pastorn får aldrig veta allt om församlingens historia. Det tar tid att lära känna församlingen. Det tar tid att förstå sig på medlemmarna. Det tar tid innan medlemmarna förstår att pastorn tänker stanna. Griffin menade att det först efter sju års tjänstgöring gick att börja någon form av förändringsarbete i församlingen. Han samlade bland annat medlemmar från olika grupper i församlingen till samtal och diskussion omkring predikan. På det sättet fick han också mycket kunskap och information om församlingens liv och historia.

 

På lördagen åkte vi till South Barrington och Willow Creek Community Church. För några år sedan låg kyrkan ute på landet. Nu är det en etablerad förort med många storslagna villor som vittnar om att människorna som bor här är välbeställda. Men i USA kan man vara rik ena dagen och den andra dagen fattig. Förhållanden som också kommer till uttryck i församlingens arbete. Willow Creek är en enorm kyrka med som det verkar stora resurser till sitt förfogande. Gudstjänsten vi kom till var en del av församlingens 34-årsfirande. Vi hälsades varmt välkomna som i alla amerikanska kyrkor. Till jubileet kom folk från fyra WillowCreek kyrkor i Chicagoland. Tidigare har lördagens gudstjänst varit en noggrant utformad sökargudstjänst med till exempel drama. Nu var det en lite mer traditionell men modern gudstjänst. En film visades där de platser Willow Creek har verksamhet i runt om Chicago presenterades. Man använder modern teknik men inte till överdrift. Kör och lovsång är förstklassig men musiken tar aldrig över. Det viktiga är förkunnelsen. Kyrkans pastor och förgrundsgestalt Bill Hybels predikade från Apostlagärningarna 2. Han avslutade med en uppmaning. Alla i gudstjänstpubliken som senaste året kommit till tro och låtit döpa sig bad han komma fram till podiet. Det var många som vandrade fram. Efteråt var det en familj som bjöd alla på pizza. Det var åtskilliga tusen människor. Det räckte till alla. Det som blev över skulle frysas in för att senare delas ut till behövande. Vi informerades om två diakoniprogram församlingen har. De har en matvarubutik dit de som behöver kan få handla utan kostnad.  Dessutom kan man skänka sin gamla bil till församlingen. Den får bara vara några år gammal. Denna bil ges sedan bort till någon behövande, kanske en ensamstående kvinna med barn. Ekonomin kan snabbt förändra sig för amerikanen. De har inte samma anställningstrygghet. De har inte samma sjukförsäkringstrygghet. Arbetslöshet och sjukdom kan snabbt undergräva en familjs ekonomi och levnadsvillkor.

 

USA är ett segregerat land. Ofta är kyrkorna antingen svarta eller vita. ECC är föregångare genom att inom sin kyrka ha både vita, svarta och hispanic församlingar. I Willow Creek är det mest vita människor man möter. Vi besökte en växande svart församling Salem Baptist Church. Församlingens pastor Meeks är också senator för Illinois. I gudstjänsten fick lyssna till gospelsång av hög klass med dans. Men också här leder sången och musiken fram till predikan. Predikan har alltid ett tydligt ämne. Punkter och slutsatser liksom slås in. Man säger det om och om igen tills det sitter. Predikan har också ett personligt tilltal. Predikan har ett ärende till var och en som lyssnar. Och som lyssnare behöver jag respondera. Därför avslutas predikan med inbjudan till tro, till förnyelse, till dop och församlingsmedlemsskap.

I gudstjänsterna vi besökte är man tydlig i detta. Är du inte kristen besluta dig för att bli det. Är du inte med i en församling gå med i vår församling. Det är naturligt att informera och uppmana till ett regelbundet givande.

 

Vad tar jag med mig? USA är inte lika sekulariserat som Sverige. Det är fortfarande rätt naturligt att höra till en kyrka och delta i söndagens gudstjänst. Många församlingar förknippas starkt med församlingens pastor. Pastorns vision är lika med församlingens. I gudstjänsten är sången och musiken viktig men den tar inte över. I gudstjänsten är predikan central. Sången och musiken leder fram till predikan och är tydligt insatt i ett sammanhang.

 

Sammanfattningsvis var det en mycket intressant och givande studieresa jag var med om till Chicago, Illinois, USA.

 

Lars-Anders Kjellberg

2009-11-11

 

 

 

 

 

 

 


Johannes döparen och Jesus Matteus 11:12-19

Bana väg för Herren

I Matteus elva brottas man med frågan vem Johannes är och vem är Jesus. När Johannes sitter i fängelse skickar han en förfrågan med sina lärjungar till Jesu lärjungar, är du den som ska komma eller ska vi vänta någon annan? Jesu svar till Johannes var: Gå och berätta för Johannes vad ni hör och ser: att blinda ser och lama går, spetälska blir rena och döva hör och döda står upp och fattiga får ett glädjebud. Det blir sen anledning för Jesus att tala om vem Johannes är.

Johannes är en viktig gestalt i vår tro. Han är en den sista i en lång rad gammaltestamentliga profeter. Handrar ihop nätet. Nu är allt förutsagt. Han blir en slutpunkt för Gamla testamentet. Han blir en övergångsgestalt in i det Nya testamentet. Nu kommer Messias. För att understryka detta säger Jesus att Johannes är Elia som skulle komma. Allt enligt profeten Malakis ord: Se jag sänder er profeten Elia till er innan Herrens stora och fruktansvärda dag kommer. Tvivla inte Johannes har kommit och gjort sin uppgift. Och nu är jag här. Det ska ni tro på, menar Jesus.

Men vad hände då? Men vad händer nu? Himmelriket tränger sig fram. Människor kommer till tro. Människor ser vem Jesus är. Men vad händer. Många klagar. Man hakar upp sig på fasaden. Man hakar upp sig på livsstil. Johannes asketism var inte bra! Jesu icke-asketism var inte bra den heller. Känner vi igen oss? Ja tror det. Allt för ofta blir det diskussion om yttre ting, om livsstilsfrågor, om gudstjänstmoment, om icke-frälsningsavgörande frågor i tron. De lyfts upp som avgörande. Så kan det splittra och förta uppmärksamheten kring centrum kring Jesus som Frälsare, Försonare och Fredsfurste. Så kan det förta uppmärksamheten från det viktiga evangelisation, diakoni och gemenskap.

Jesus avslutar Men vishetens gärningar har gett visheten rätt. Vad menas? Det står att läsa om Guds vishet i Gamla testamentet och apokryferna. Visheten har utgått ur Guds mun, skapades som ett förstlingsverk, fanns till innan jorden fanns, var guds glädje och lekte inför honom och inför hela världen. Ibland blir det som ett eget väsen. Guds vishet Sofia går ihop med Ordet Logos i Johannesevangeliet. Det har funnits innan världen blev till. Paulus talar om att vi förkunnar en Kristus som är Guds vishet. Visheten är en beskrivning på Kristus själv. Hans gärningar bevisar vem han är, Guds Son som skulle komma in i världen.

Se på Jesus, som den ende, som det bästa som kan hända dig, som den som ger dig ljus i ditt inre, ger dig hopp om en bättre värld, ger dig hopp om ljus, fred och harmoni. Ställ dig framför Jesus - Guds- vishet och låt dig övertygas, överbevisas, övermannas av hans barmhärtighet.

 


Lucia

I dag är det luciadagen. Det är ingen kyrklig helgdag men en dag med kristna förtecken. Lucia är ett helgon. Lucia är en kristen martyr som blev dödad på grund av sin tro. Lucia påminner oss om ljuset som lyser i mörkret. Lucia påminner oss om att Jesus är världens ljus. Lucia påminner oss om vår längtan efter att det eviga ljuset ska få brinna inom oss. Att Guds ljus skulle få skina in i oss och genom ossut till andra. Luciadagen är ett ljusets tecken. Dagen  påminner oss om ljuset och det vi längtar efter i decembermörkret.


RSS 2.0